NGHIÊN CỨU KHÁM PHÁ VIỆC SỬ DỤNG CHIẾN LƯỢC NGHE HIỂU TRONG LỚP HỌC TIẾNG ANH

Hoàng Thị Thanh Huyền, Lê Mỵ Thu

Tóm tắt


Nghiên cứu định lượng về chiến lược nghe hiểu được tiến hành trên 56 sinh viên không chuyên Anh ở một cơ sở công lập Việt Nam. Công cụ nghiên cứu là bảng khảo sát được điều chỉnh từ Đặng Thị Hạnh và cộng sự (2021), theo khung lí thuyết của Oxford (1990), O’Maley và Chamot (1990). Phân tích dựa vào thống kê mô tả với điểm trung bình, độ lệch chuẩn và kiểm định một mẫu T. Kết quả cho thấy sinh viên thường xuyên sử dụng chiến lược nghe hiểu, đặc biệt tần suất sử dụng chiến lược tình cảm – xã hội nhiều hơn nhận thức và siêu nhận thức. Trong đó, sinh viên sử dụng phổ biến chiến lược giảm sự sợ hãi, dự đoán, dựa vào các nguồn tài liệu, thực hành lặp đi lặp lại và tương tác. Nghiên cứu này cung cấp cho cả người dạy lẫn người học cái nhìn sâu sắc hơn về việc sử dụng chiến lược nghe hiểu và quy trình ứng dụng trong lớp học; từ đó giúp thúc đẩy và hỗ trợ quá trình nghe hiểu, áp dụng kiến thức để giải quyết các vấn đề khó khăn khi nghe hiểu.


Từ khóa


nhận thức; chương trình tiếng Anh (ESL); chiến lược nghe hiểu; siêu nhận thức

Toàn văn:

PDF (English)

Trích dẫn


Chamot, A. U, & Kupper, L, & O’ Malley, J. M. (1989). Listening Comprehension Strategies in second language acquisition. Applied Linguistics, 11(4), 418-37.

Dang, T. H., Au, B. V. & Chau, H. T. (2021). A study of English listening strategies applied by English non-majored students at Tay Do University, Vietnam. European Journal of English Language Teaching, 6(3), 162-200. http://dx.doi.org/10.46827/ejel.v6i3.3653

Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Duong, T. M., & Chau, N. T. (2019). English listening comprehension problems perceived by English majors at The Saigon International University. In T. T. Dang (Eds.), Proceedings of International Conference on Language Teaching and Learning Today 2019: Autonomy and Motivation for Language Learning in the Interconnected World, 209-22. Ho Chi Minh City: Vietnam National University–Ho Chi Minh City Press.

Field, J. (2008). Listening in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Golchi, M. (2012). Listening anxiety and its relationship with listening strategy use and listening comprehension among Iranian IELTS learners. International Journal of English Linguistics, 2(4), 115-128.

Goh, C. (2010). Listening as process: Learning activities for self-appraisal and self-regulation. In N. Harwood (ed.), English language teaching materials: Theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 179-206.

Graham, S. (2017). Research into practice: Listening strategies in an instructed classroom setting, Language Teaching, 50(1), 107-119.

Le, H. T. H. (2011). An investigation into listening strategies of EFL students within the high school setting (Unpublished Master thesis). Can Tho University, Vietnam.

Liu, H. (2008). A study of the interrelationship between listening strategy use, listening proficiency levels, and learning style. ARECLS, 5, 84-104.

Lynch, L. (2011). Academic listening in the 21st century: Reviewing a decade of research. Journal of English for Academic Purposes, 10, 79-88. Retrieved from https://doi.org/ 10.1016/j.jeap.2011.03.001

O’Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.

Tosun, S. (2021). An exploration of the relationship between listening strategy uses and listening comprehension of undergraduate EFL students. International Journal of Research in English Education, 6(2), 89-101. Retrieved from https://doi.org/20.1001.1.253840152 .2021.6.2.5.9

Tran, M. T. N (2012). An investigation into metacognitive listening strategies used by English non majored students within the setting of TOEIC listening (Unpublished Master thesis). Can Tho University, Vietnam.

Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen? Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3-25.

Vandergrift, L. & M. H. Tafaghodtari (2010). Teaching L2 learners how to listen does make a difference: An empirical study. Language Learning, 60(2), 470-497. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00559.x

Vo, H. D. & Nguyen, H. Q. (2021). Vietnamese English-majored students’ use of listening strategies. European Journal of English Language Teaching, 6(6), 116-142. Retrieved from http://dx.doi.org/10.46827/ejel.v6i6.3955

Yulisa, D. (2018). Learning to listen: Listening strategies and listening comprehension of Islamic senior high school students. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 5(1), 22-30.




DOI: https://doi.org/10.54607/hcmue.js.19.10.3574(2022)

Tình trạng

  • Danh sách trống