CẤU TRÚC NĂNG LỰC CHUYÊN MÔN CỦA GIÁO VIÊN DẠY HỌC SINH KHIẾM THỊ TIỂU HỌC TẠI VIỆT NAM

Hoàng Thị Nga

Tóm tắt


 

Khuyết tật thị giác ảnh hưởng đến phương thức học tập của học sinh khiếm thị. Theo đó, người giáo viên dạy học sinh khiếm thị tiểu học vừa phải có năng lực chuyên môn của người giáo viên tiểu học vừa phải có những năng lực chuyên môn chuyên biệt dành cho học sinh khiếm thị. Bài báo trình bày những cơ sở khoa học nhằm đề xuất cấu trúc năng lực chuyên môn của người giáo viên dạy học sinh khiếm thị tiểu học. Theo đó, đề xuất cấu trúc năng lực chuyên môn giáo viên dạy học sinh khiếm thị gồm 9 tiêu chuẩn, trong đó có 2 tiêu chuẩn về phẩm chất và 7 tiêu chuẩn về năng lực.

 


Từ khóa


năng lực chuyên môn; năng lực chuyên môn giáo viên dạy học sinh khiếm thị tiểu học; học sinh khiếm thị tiểu học

Toàn văn:

PDF

Trích dẫn


Amedi, A., Merabet, L. B, Bermpohl, F., & Pascual-Leone, A. (2005). The Occipital Cortex in the Blind, Current Directions in Psychological Science. Department of Neurology, Harvard Medical School, Beth Israel Deaconess Medical Center.

Anderson, J., Ross, K., & Klick, I. (1978). Role Guidelines for Teachers of the Visually Handicapped, Low Incidence Disabilities Project. Massachusetts Department of Education.

Council for Exceptional Children (2015). What every special educators must know: Professional Ethics & Standards. Council for Exceptional Children, Seventh Edition.

Erin, J. N, Holbrook, C., Sanspree, M. J., & Swallow, R. M. (2006). Professional Preparation and Certification of Teachers of Students with Visual Impairments. A Position Paper of the Division on Visual Impairments, Council of Exceptional Children, USA.

Hatlen, P. (1996). The core curriculum for blind and visually impaired students, including those with additional disabilities. In Foundations of Education (2nd ed.), 2, American Foundation for the Blind, 779-784. Available on-line: http://www.afb.org/foe/book.asp?ch=v2appB

Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. In: S. Billett, C. Harteis, H. Gruber (Eds). International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer. pp. 107-137. Electronic Theses and Dissertations. Paper 1287. http://dc.etsu.edu/etd/1287.

Ross, K. S. (2012). History and References for TVI Roles and Responsibilities. Retrieved from http://amesvi.org/Home/123-2/

Rosanne K. S., & Sharon Zell Sacks (2007). Expansion of the Role of the Teacher of Students with Visual Impairments: Providing for Students Who Also Have Severe/Multiple Disabilities: A Position Paper of the Division on Visual Impairments. Council of Exceptional Children 2007. Retrieved March 8, 2018 from http://www.tsbvi.edu/seehear/winter01/core.htm

Susan Jay Spungin (1977). Competency Based Curriculum for Teachers of the Visually Handicapped: A National Study. American Foundation for the Blind.

Susan Jay Spungin, & Kay Alicyn Ferrell (2007). The Role and Function of the Teacher of Students with Visual Impairments: A Position Paper of the Division on Visual Impairments. Council of Exceptional Children, USA.

The Ministry of Education and Training (2018). The Regulation of Occupational Standards for teachers in general educational Units.

The Ministry of Education and Training (2007). The Regulation of Occupational Standards for Primary Teachers.

The Ministry of Education and Training (2008). The Regulation of Occupational Standards for Kindergarten teachers.

The Ministry of Education and Training (2009). The Regulation of Occupational Standards for Secondary School Teachers and High School.




DOI: https://doi.org/10.54607/hcmue.js.16.11.2534(2019)

Tình trạng

  • Danh sách trống